Burung Tiong dan Sakaratul Maut


بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
          
          Alhamdulillah, bersyukur kepada Allah s.w.t kerana sehingga kini kita masih lagi diberi kenikmatan untuk terus beribadah kepadaNya. Selawat dan salam diutuskan kepada junjungan besar, Nabi Muhammad s.a.w, keluarga baginda serta para sahabat baginda.

          InsyaAllah, pada kali ini saya ingin berkongsi dengan anda semua sebuah cerita yang mungkin ada di antara kita sudah pernah mendengarnya. Namun, jadikanlah cerita ini sebagai pengajaran dan muhasabah diri yang terbaik buat diri kita. Selamat Membaca!

**********

          Seorang guru agama sering bermain-main dengan seekor burung tiong yang tinggal di anjung rumahnya itu sejak kecil dan amat jinak dengannya. Selepas terbang mencari makan, burung itu kembali ke anjung rumah guru itu.



          Guru itu selalu menyebut kalimah syahadah dan akan diikuti oleh burung itu. Guru tersebut terhibur dengan gelagat dan kepetahan burung itu mengucapkan kalimah syahadah.

         Pada suatu hari, ketika sedang asyik mendengar burung mengulangi kalimah syahadah, guru itu terlelap. Sedang dalam masa yang sama, seekor kucing sedang mengendap dan menunggu masa untuk menangkap burung itu.



          Ketika guru itu terlelap, Si Kucing telah mengambil kesempatan untuk menerkam burung itu. Guru terkejut mendengar bunyi bising burung tiong yang kesakitan digigit, lalu guru itu bangun dan menghalau kucing itu.

          Guru tersebut cuba menyelamatkan burung itu dari menjadi santapan kucing itu, malangnya burung tiong itu telah lemah akibat digigit kucing tadi. Burung itu mengerang kesakitan dipangkuan guru itu sehinggalah burung itu terdiam, tanda nyawanya telah tercabut disebabkan oleh gigitan kucing tadi.

          Dengan rasa sedih, guru menanam burung itu. Dia telah kehilangan burung tiong yang selalu menjadi penghibur hatinya selepas penat mengajar.

          Semenjak kematian burung tiong itu, guru itu selalu diam dan termenung hingga menimbulkan tanda tanya pada anak-anak muridnya. Anak-anak muridnya datang bertanyakan kenapakah guru itu termenung begitu sekali setelah kematian burung tiongnya itu.

          “Apakah guru terlalu sayangkan burung itu hingga menyebabkan guru bersedih sebegini rupa?” tanya salah seorang anak murid guru itu.

          Kemudian guru itu menjawab, kesedihannya terhadap kematian burung tiong itu tidaklah membawa dia termenung sebegitu rupa, tetapi beliau memikikirkan iktibar dari kisah burung itu membuatkan dia sering berfikir. Betapa burung itu mampu berkata syahadah dengan baik walaupun tidak memahami apa yang disebutkan itu.

          “Cuba kalian bayangkan burung itu yang saban hari dimulutnya sering mengucapkan dua kalimah syahadah yang telah diajarkan padanya, tetapi disaat-saat kematiannya, dia hanya mengerang kesakitan dan tidak pun menyebut kalimah syahadah yang selalu diucapkan sewaktu hidupnya. Dari peristiwa itu, saya terfikir, apakah saya juga akan begitu disaat-saat sakaratul maut itu?”

          “Walaupun saya sering mengajarkan kalian ilmu, Al-Quran, kita sering beribadah bersama, tetapi saya amat takut tidak boleh mengucap ketika itu nanti. Apakah saya mampu menahan sakitnya sakaratul maut hingga lupa mengucapkan kalimah syahadah disaat-saat akhir hidup saya nanti?”

          Barulah anak-anak muridnya tahu kenapa guru mereka sering termenung selepas kematian burung tiongnya itu.

**********

          MasyaAllah! Jika seorang guru yang alim, selalu mengajarkan ilmu kepada anak-anak muridnya, dan sering beribadah kepada Allah sekalipun masih takut akan kemampuannya untuk mengucap dua kalimah syahadah apabila sakaratul maut datang menjemputnya, apatah lagi kita, yang masih kurang amal ibadah dan juga ilmu. Mampukah kita mengucap dua kalimah syahadah apabila sakaratul maut datang menjemput?

          Oleh itu, ayuhlah semua, kita dalami kalimah syahadah kita dengan amal ibadah dengan penuh ikhlas dan tawaduk. Mudah-mudahan kita tergolong dalam golongan yang mampu mengucap dua kalimah syahadah disaat-saat sakaratul maut menjelang tiba. InsyaAllah! Amin.

Comments

  1. subhaanaallah wallahamdullilah wallailahaillahwallahuakhbar wallahaulawala kuataillah billah hilaaliyyilazim

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Kisah Abu Talib…bapa saudara Rasullullah SAW

KETAHUI RAHSIA TARIKH LAHIR ANDA DAN PASANGAN